Respekt

En äldre man går sakta genom stadsparken, två ungdomar larmar en snöboll så hårt i bröstet på honom så han får ta ett steg tillbaka. Ungdomarna springer fort därifrån skrattande och nöjda över att deras plan har gått i lås..
 
Mannen står kvar och tittar långt efter de två pojkarna, jag kan inte bestämma mig för om hans ögon fylls med gråt eller bara ilska över vad han just blev utsatt för...
 
Kanske är långt att dra en parallell från ett vanligt pojkstreck till att respekten mot äldre människor har försvunnit, men det känns som detta var mer än ett vanligt pojkstreck. Man kunde se stoltheten över att de lyckats förnedra en annan människa lysa i deras ögon..
 
Man vill gärna tro att ens egen generation var bättre, men det är inget jag kan garantera. Men på något sätt känns det som att där alltid fanns en viss ömsesidig respekt som helt dog ut när 90-talisterna gjorde intåg i vårt samhälle..
 
Kan ju självklart inte dra alla över en kant vilket man inte kan med någon generation men det blir extra påtaglig när det gäller just den generationen. Vi lärde oss tidigt att man alltid skulle visa respekt och bete sig när man umgicks med människor som var äldre än en själv.. Alla kanske inte levde som de lärt sig men där fanns iaf folk som försökte få oss att förstå..
 
Jag vet inte varför respekten försvann, många skulle förmodligen skylla på invandringen men det är också fel. För det är aldrig tydligare att folk repsketera sina äldre än i de flesta utländskakulturer.. Om det är samhället som förändrats så är det vi vuxna som får ta skulden för att vi inte kan stå på oss och våga berätta vad som är rätt eller fel..
 
Det kanske bara var ett pojkstreck men tendensen är oroväckande och ifall det inte ska eskalera så behöver vi nog göra något åt det så snart det bara går..
 
För det är härligt med folk som tar för sig och våga göra det där lilla extra, men det är skillnad på att ta för sig och att inte visa respekt.. Det är skillnad på att vara kaxig och att bete sig som en idiot.. Det är dessa skillnader som måste läras ut.. 
 
Hur? Det får nog mycket smartare människor än mig fundera ut men det hade gärna fått ske igår..
 
---
Gyllene tider ska på sommarturné och man känner ju hur nostalgin flödar i kroppen.. Kommer de till Helsingborg så kan det vara just en sån där sommar som jag drömde mig tillbaka till igår .. Jag hoppas av hela mitt hjärta..
 
---
Allt faller tv4s nya program som tar oss bakomkulisserna hos några av våra största komiker är sjukt bra.. tv4play är ett måste in och titta..
 
---
Blev en promenad och energin kom tillbaka, par fantastiska bullar som bästas mamma bakat kanske hjälpte till lite med!.. 
 
---
Snart dags för badminton och Allerum ska förnedras, är tanken iaf .. Vi hörs!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0