Harmoni

Det är en väldigt konstig bransch den här krogbranschen, det är mycket stress, udda arbetstider och en hel del krävande situationer som testar ditt tålamod. För man ska hålla sig glad oavsett vad gästerna tycker, och du ska kunna ge bra service med ett leende på läpparna. Det är inte alltid lätt det vill jag lova.
 
Det tär på dig som människa om du inte är förberedd, det blir till slut att man tappar det för att bägaren rinner över. Det är enkel matematik, men du kan välja hur du tappar det och varför. Det hela gick till en gräns för mig, när jag vara bitter och arg på det mesta. Varenda gäst kändes som en uppförsbacke och jobbet var en enda lång plåga, jag valde att ta en timeout åka till Grekland en sommar och hitta lugnet i mig själv igen. Vilket jag gjorde, jag har aldrig varit speciellt orolig i mig, jag har vetat var jag har mig själv och vad jag kan prestera. Jag tappade lugnet och var tvungen att återfinna det för att kunna ge det av mig själv som jag ville till andra människor..
 
Det är snart 4 år sen och ibland kändes det som att jag var på väg att försvinna igen, men som tur är har jag ju självklart lärt av dem misstag jag gjorde då innan jag for iväg och vad det var som gjorde att jag mådde som jag gjorde.. Ifall man drar en lärdom och lär sig hantera den på rätt sätt så är alla kriser bra kriser..
 
Nu är ju fallet så att det har kommit in något i mitt liv som ger mig harmoni på en annan nivå, så fort jag känner att något känns jobbigt eller tungt så behöver jag bara tänka på detta så blir jag harmonisk igen. Det är märkligt att någon kan ha sådan effekt på mig, men det gör mig till en bättre och lugnare människa och på så sätt kan jag ge det bästa av mig själv gentemot andra..
 
 
Och den största läxan jag lärde mig där för 4 år sen var att blir man upprörd eller till och med arg över hur en gäst beter sig så sliter det mer på en själv än på någon annan. Det kostar dig så mycke energi som du aldrig får tillbaka, så när det känns riktigt jobbigt bara skratta och gå vidare det är en lösning som gör dig och din omgivning betydligt gladare!
 
---
Jobbat idag och det var en jobbig dag, mycket strul och det är ibland svårt för en gäst att förstå varför det strular och kanske framför allt varför man inte kan lösa det! Man försöker att förklara men man ser på dem att det inte riktigt sätter sig. Man får kompromissa så gott det går och förhoppningsvis förstår gästen att man gör allt vad man kan för att deras upplevelse ska vara så bra som möjligt..
 
---
Är ledig massa nu och tänker väl helt ärligt försök använda den lediga tiden till att komma i form, jag har börjat älska att röra på mig igen och det är så att jag saknar det dem dagarna jag inte får röra på mig..
 
---
Kanske hinner med och träffa bästa en stund imorgon också, hade gjort hela min dag iaf..
 
---
Och återigen folk som tar din energi istället för att ge dig energi, ta ett avstånd du kommer att må så mycket bättre jag lovar!
 
---
Vi hörs
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0