Tankar om Facebook

Jag har ju länge basunerat ut att "Facebook fördummar folk" , "facebook gör att folk tappar all form av källkritik" m.m. Det kan mycket väl vara att så är fallet och att facebook bara blir rent blaj. Men vad ska man i ärlighetens namn förvänta sig i det tidevarv vi lever i.


Kanal 5 gör Tv-program där vi får möta människor man inte trodde fanns, visst vi är många som förstår att det är väldigt mycket casting men kanske framförallt skådespel bakom.


Fast ibland så kryper sig rädslan på mig, ifall det kanske är mig det är fel på, är det jag som väljer att granska oskyldig saker, är jag för cynisk ? Alla dessa fantastiska individer som finns runt om i vårt avlånga land enligt tv kanske faktiskt bara är sig själva och inte alls vinklade.


Ibland får jag känslan av att jag lever i min egna konspirationsteori.


Fast det skulle inte handla om mig utan om facebook, efter alla skriveri på sistone angående framförallt Kony så började jag fundera.


Facebook kanske inte fördummar folk, facebook kanske man ska se som ett nöjesfält som tvingar folk att titta på nyheterna i karusellen ?


För i ärlighetens namn hur många hade ens vet att där fanns en Kony, hur många hade ens vetat att det var krig i Uganda eller ens för den delen kunnat peka ut det på en karta, hur många av er hade vetat att det var ett riktigt land och inte bara ett land långt, långt borta som Astrid Lindgren skrev om i en av Pippi böckerna ?


Källkritik är bra men till vilket pris ? Hur många hade valt att engagera sig i Saltkristallen, hur många hade ens läst artikeln på HD.se, vem hade orkat lyssna på allt som skedde den där dagen på Utöya?


Kan vi ärligt säga att vi hade haft koll på att Nordkoreasledare dog, att det var en ond människa som lämna denna jord.


Allt som hände nere i Egypten eller kanske framförallt i Libyen den där magiska våren för snart ett år sen.


Vi kan alla diskutera hur trivialt facebook är och hur meningslöst det känns att läsa att någons katt åt upp hundens mat, så må vara fallet. Men om facebook får en enda människa att surfa in på hd.se , dn.se eller kanske wikipedia.se för att tillskanska sig lite mer kunskap angående en "socialmedia" nyhet så får jag nog anse det som en vinst.


För fast vinklad kunskap, sällan är bra kunskap så är den i alla fall en mycket bättre kunskap än att Ullared Morgan inte förstår skillnad på "cooked" och "kokad" när han är Thailand.


Så facebook, till slut blev du min vän, det kunde man inte tro.

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0